INANG POPIN TEATER UNTUK KANAK-KANAK ( Harapan Anak-anak Untuk Masa Depan Hutan Negara )

 

KUALA LUMPUR, 17 OKTOBER 2022 - PH7 Production Management akan

mementaskan sebuah teater untuk kanak-kanak bertajuk Inang Popin pada 27

Oktober 2022 hingga 30 Oktober 2022, di KuAsh Theatre, Pusat Kreatif Kanak-kanak

Tuanku Bainun, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur. Teater karya dan arahan Hariry

Jalil ini dibiayai sepenuhnya oleh Kementerian Pelancongan, Seni & Budaya Malaysia

(MoTAC) menerusi Geran Sepadan Sektor Kebudayaan (GSSK).


Mengenai Teater Inang Popin mengisahkan Ana dan Noman, dua orang kanak-kanak yang

mengharapkan perlindungan setelah kematian ibu bapa dan kampung mereka pula

telah dimusnahkan oleh Tuan Tamak. Mereka membawa diri ke hutan untuk mencari

Inang Pengasuh yang menjadi dongeng orang kampung. Setelah menempuhi

pengembaraan yang mencabar, akhirnya mereka berjaya bertemu Inang Pengasuh

yang memiliki kuasa sakti.


Inang Pengasuh yang dianggap sebagai ‘Mary Poppins’ itu, menjaga serta mengasuh

Ana dan Noman supaya menjadi manusia yang bertanggungjawab ke atas kelestarian

 hutan. Apabila Tuan Tamak menceroboh hutan demi keuntungan peribadi, Ana dan

Noman telah berani bertindak mempertahankan hutan.


Sinopsis 

Dua orang anak yatim piatu, seorang dari bandar dan seorang lagi di

kampung. ANA, budak bandar, ibunya meninggal dunia akibat Covid-19

manakala ayahnya yang bekerja sebagai penghantar makanan, meninggal

dunia kerana kemalangan jalan raya. NOMAN pula budak kampung,

kehilangan ibu bapanya dalam tragedi air bah yang berpunca dari

pembangunan tidak terancang oleh TUAN TAMAK BIN HALOBA.

 


Ana terpaksa pulang ke kampung, untuk tinggal bersama bapa saudara

yang tidak dikenalinya iaitu Tuan Tamak. Tetapi setelah bertemu Noman,

dan mendengar kisahnya mengenai kejahatan Tuan Tamak, Ana tekad

untuk mengikut Noman menjadi budak gelandangan di kampung itu.


Akibat dari kelaparan dan terbiar, Ana berharap watak Mary Poppins

wujud di dunia nyata, membela mereka berdua dengan saktinya. Noman

beritahu Ana, bahawa di puncak bukit, ada legenda yang dipanggil orang

sebagai Inang Payung, sama seperti Mary Poppins. Ana mengajak Noman

naik ke puncak bukit, bertemu Inang Payung.


 

Setibanya di dalam hutan, Ana yang kelaparan dan dahaga, berhenti

berehat. Noman pergi dapatkan air. Waktu sendirian, Ana termakan buah

beracun lalu pengsan. Noman kembali dan dapati Ana tidak sedarkan diri.

Saat itulah muncul INANG POPIN merawat serta Ana. Inang Popin juga

mengajar mereka tentang betapa pentingnya ekosistem hutan dan

mergastua.


Tidak disangka-sangka, Tuan Tamak menyerang mereka dan berlakulah

perlawanan antara Ana dan Noman dengan Tuan Tamak. Ana dan Noman

tewas. Tuan Tamak dengan angkuhnya mahu menebang Pohon Beringin

tetapi kerana saktinya Inang Popin, Tuan Tamak bertukar menjadi kera

sumbang. Sejak peristiwa itu, Ana dan Noman tinggal di dalam hutan, diasuh oleh

Inang Popin.

 


Mengikut wawancara dengan penulis dan pengarah teater ini kata beliau 

“Saya ingin berkongsi rasa tanggungjawab ke atas khazanah semula jadi kepada

anak-anak yang merupakan pewaris negara ini; dan saya percaya, kita sebagai orang

dewasa hari ini adalah penentu masa depan yang lebih baik buat anak-anak. Medium

teater dipilih kerana ruang teater yang bersifat akrab dapat menghantar rasa antara

karya dengan penonton,” kata penulis dan pengarah Inang Popin, Hariry Jalil.



Menyentuh kaitan watak ciptaan penulis Inggeris P. L. Travers iaitu ‘Mary Poppins’ di

dalam karya ini, Hariry menjelaskan, “Inang Popin merupakan karya pertama saya

untuk kanak-kanak. Sebelum ini, saya menulis lakon pentas dengan mengangkat isu

dewasa seperti Beng Hock, Le Jeu La Julia, Selamat Hari Natal – Natalie, Surat

Sabariah dan Orang Asing. Watak pengasuh sakti Mary Poppins dicipta P. L. Travers

sebagai memenuhi harapan kanak-kanak di samping mendidik anak-anak supaya

menjadi lebih berani dan berdikari. Watak fiksyen ini telah memberi inspirasi kepada

saya untuk mencipta watak Inang Popin, gabungan watak Inang Pengasuh di dalam

cerita-cerita persembahan tradisional Melayu seperti Bangsawan dan Mak Yong,

dengan gambaran watak yang lebih dikenali kanak-kanak masa kini. ‘Popin’ adalah

sebutan kolokial kepada ‘Poppins’.”


Patricia Gui dan Hamidon Ab. Hamid, adalah penerbit yang merealisasikan teater

untuk kanak-kanak ini ke pentas. Dengan pengalaman lebih 30 tahun di dalam

pengurusan seni persembahan baik tempatan mahu pun antarabangsa, menerima

GSSK merupakan sebuah galakan daripada MoTAC kepada penggiat seni teater

tanahair agar terus kekal berkarya setelah 2 tahun berada di dalam ‘era gelap’.

 

“Selain galakan daripada kerajaan, kami sebagai penggiat seni teater juga

mengharapkan sokongan daripada pihak korporat. Industri seni persembahan

tanahair masih belum bertemu sebuah formula menjana pendapatan daripada

pementasan, memandangkan kesedaran masyarakat terhadap teater belum menjadi

budaya seperti di negara barat. Oleh itu, galakan dan sokongan kerajaan dan korporat

masih diperlukan demi kelestarian seni teater tanahair,” kata Patricia dan Hamidon.


 

Tambah mereka lagi, “Teater kanak-kanak di negara kita kurang mendapat perhatian

berbanding teater konvesional. Kami mengambil inisiatif ini untuk memperbanyakkan

lagi kewujudan teater kanak-kanak, walau pun Inang Popin tidak melibatkan pelakon

 kanak-kanak, tetapi isu dan konsep persembahannya memang khusus untuk kanak-

kanak. Kehadiran murid-murid sekolah amat dialu-alukan.”

 


Inang Popin dijayakan oleh Nasz Sally sebagai Inang Popin, dan turut dibintangi oleh

Aloeng Silalahi, Ghadafi Meliki dan Aida Amron.


Biodata Para Pelakon Inang Popin


ALOENG SILALAHI

 Aloeng Silalahi merupakan alumni Institut Seni Indonesia dan Fakulti Teater ASWARA yang aktif sebagai tenaga pengajar, antaranya sebagai Jurulatih Seni Budaya Negara, Ketua Fasilitator Program Penghayatan Sastera dan Bahasa (PPSB) kelolaan DBP dan PLKN Negeri Sembilan. Pensyarah sambilan Lakonan Lanjutan ASWARA, pensyarah jemputan Teater Randai UMK, pengajar sambilan Teater Bangsawan CITRA UKM dan Kokurikulum Teater UPNM, kini berkhidmat sebagai jurulatih di Pusat Kebudayaan USIM sejak 2007.

Pemenang dua kali Pelakon Lelaki Terbaik FTM Negeri Sembilan (2007 & 2017), Pelakon Pembantu Terbaik FTM Negeri Kelantan (2019), Pengarah Terbaik FTM Negeri Sembilan 2007 dan Anugerah Seni MAKUM 2020 ini masih aktif dalam pementasan teater, antaranya sebagai pelakon/pengarah bersama teater Tanah Akhirku, Istana Budaya (2018), pengarah teater Jam Dinding Yang Berdetak di Aswara (2013), dan Istana Budaya (2014), pelakon untuk teater Surat Sabariah (2014), Muzikal Za!aba (2017), Asiah Samiah (2019) dan Muzikal Gemilang (2019).


NASZ SALLY

Nazurah Hanoom binti Hanafie Imam atau dikenali dengan nama Nasz Sally, merupakan penggiat seni sepenuh masa. Nasz Sally merupakan graduan Diploma Seni Lakon UiTM (2004-2007) dan juga graduan Ijazah Sarjana Muda Tari, Universiti Malaya (2007-2010). Seawal umur 10 tahun, Nasz Sally telah mula melibatkan diri dengan kesenian, bermula dengan nyanyian, tarian dan lakonan teater. Selepas tamat belajar di universiti, Nasz Sally bergiat aktif sebagai guru tari dan lakonan muzikal di sekolah swasta Alice Smith, Garden International School dan studio swasta. Pernah memenangi Best Supporting Dancer Short & Sweet di klpac (2010), Nasz Sally juga telah menyertai beberapa kumpulan teater serta pertandingan Festival Teater Selangor di bawah kumpulan The Art Stage Club dan Mask Team. Untuk teater muzikal, Nasz Sally berperanan sebagai ensemble, supporting role, understudy main actor serta make up dan wardrobe. Antara teater dan teater muzikal yang pernah Nasz Sally terlibat adalah RAM the Musical, Wajah Lumpur, Salina (ensemble), Medea, Uda dan Dara, Muzikal Tun Mahathir, Cuci the Musical Last Kopek, Muzikal Lat Kampung Boy, The secret Life of Nora, Muzikal Mencari Sumaiyah, Ola Bola the Musical Season 1 & 2 dan banyak lagi. Muzikal MuD KL the Story of Kuala Lumpur dibawah naungan Enfiniti (Puan Sri Tiara Jacquelina) merupakanpementasan terpanjang penglibatan Nasz Sally sebagai watak Teja selama tiga tahun di Panggung Bandaraya. 

Secara tidak sedar, tahun ini sudah genap lapan tahun, Nasz Sally bergiat aktif di dalam industri hiburantanah air sebagai pelakon TV. Di antara drama yang dijayakan adalah 3 Dara KG.com, Red Velvet, Sweet Dreams, Puaka Janda, Angkara Cinta, Ratu Ten Pin, Risik Pada Hati, Setelah Lafaznya Akad, SMK, Oh My English dan banyak lagi. Jika masih diberi ruang dan peluang Nasz Sally akan terus mewarnai industri hiburan dan teater tanah air.


GHADAFI MELIKI

 Ghadafi Meliki atau nama penuhnya Ahmad Ghadafi Bin Meliki merupakan anak kelahiran Sarawak. Anak lelaki tunggal dari enam orang adik beradiknya. Bertatih-tatih dalam bidang kesenian sejak dari kecil lagi dengan melibatkan diri dengan persembahan kebudayaan di pentas-pentas kampung. Mula meminati lapangan kesenian melalui belajar secara tidak formal dengan penggiat kesenian yang lebih berpengalamandan berpengetahuan.

 Seusia awal belasan tahun mula melibatkan diri dengan teater. Mula aktif dan melibatkan diri bersama sebuah kumpulan teater di Sarawak. Menimba sedikit sebanyak pengetahuan dan pengalaman dari pengasas kumpulan teater ini yang juga gurunya. Pernah juga mengendalikan bengkel teater untuk kumpulan teater ini setelah menuntut di Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) secara formal dengan beberapa orang guru yang namanya besar dalam wadah kesenian ini. Antaranya adalah Ahmad Yatim, Rohani Yousoff dan Namron. Mula terlibat dengan beberapa produksi di Kuala Lumpur untuk pementasan teater, TV dan filem.

 Menyertai beberapa kumpulan teater di Lembah Klang demi menagih ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Antaranya Rumah Anak Teater dan Revolution Stage. Merasa tidak cukup, mula belajar dan mendalami kesenian fitrah di Seni Suri Jawi dan Kebun Cinta bersama penggeraknya Wanji Aswandi. Sehingga sekarang masih terus belajar dan menuntut ilmu yang tak pernah habis.


AIDA AMRON

 Aida Amron adalah seorang pelakon bebas yang dibesarkan di Kuala Lumpur. Merupakan anak bongsu dari lima orang adik-beradik. Aida merupakan graduan Diploma Sains Geomatik di UiTM Perlis selama tiga tahun. Walaupun pengajiannya adalah dalam bidang senibina, perancangan dan ukur, tetapi minat yang membuatkan dirinya bebas untuk menjadi diri sendiri dan memilih aliran seni. Seni lakonan teater menjadi tarikan pertamanya untuk menceburi bidang ini sebelum penulisan puisi dan pernah mengeluarkan zine solo pertamanya pada 2018.

Pengalaman pertama Aida terjebak dalam pementasan teater adalah bersama kanak-kanak dari Chow Kit Youth (Lorong Pemimpi the Musical) pada tahun 2012. Dari situ dia merasakan ingin berpentas lagi. Pada 2015, Aida juga turut sama dalam pementasan kedua oleh Chow Kit Youth (Teater Lorong Pemimpi). Sejak itu, dia mula mengumpul ilmu dan cuba mendapat idea tentang teater dengan pergi penonton teater local indie dan mengambil kelas lakonan teater di Revolution Stage.

Antara karya lain yang melibatkan Aida Amron di dalam pementasan teater; Yang Kalah (2017), Familia (2018), Nadirah (2019), Puspita (2020), Untuk Lelaki dan Wanita Yang Bercinta Tanpa Kata-Kata (2020), Prophecies (2021) dan Pelamin Anganku Mus...tahil (2021). Aida juga pernah muncul di dalam filem Gol dan Gincu Vol.2 dan telemovie Pemberontakan Kampung Harmoni. Dan sekarang dia masih mencari dan menerima peluang dalam bidang lakonan bagi mengasah bakat dan ilmu yang ada pada dirinya. Dia yakin bahawa masih banyak lagi yang dia tidak tahu perihal penting tentang ilmu lakonan.


 Inang Popin akan dipentaskan di :

KuAsh Theatre, Pusat Kreatif Kanak-kanak Tuanku Bainun, 

Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur


Tarikh Persembahan Teater

27 Oktober 2022 (Khamis) & 28 Oktober 2022 (Jumaat) - jam 8.30 malam

29 Oktober 2022 (Sabtu) - jam 3.00 petang & 8.30 malam

30 Oktober 2022 (Ahad) - jam 3.00 petang


Harga Tiket bermula : 

RM30 untuk kanak-kanak 

 RM50 untuk dewasa


Pembelian Tiket Pakej keluarga :

RM120 untuk 2 kanak-kanak & 2 dewasa


Untuk Maklumat lanjut untuk pembelian tiket  boleh hubungi 

Wany : 010-248 5068  

 

Anda juga boleh ikuti perkembangan mengenai Inang Popin – 

Teater Untuk Kanak-Kanak di laman rasmi 

PH7 Production Management

Instagram : www.instagram.com/ph7.productionmanagement

Facebook : www.facebook.com/ph7productionmanagement 

Follow hashtag 

#InangPopin

Comments