MYBHA MENOLAK KENAIKAN FI LESEN HOTEL DBKK YANG TIDAK ADIL: JUSTIFIKASI LAPUK GAGAL MENANGANI CABARAN SEMASA INDUSTRI. INDUSTRI HOTEL BAJET MEMERLUKAN BANTUAN!

Kota Kinabalu 17 Mac 2025  Persatuan Hotel Bajet & Bisnes Malaysia (MYBHA®) mengambil maklum kenyataan  terkini oleh Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) berhubung pelaksanaan semula kadar fi lesen hotel tahun 1966. Walau bagaimanapun, MYBHA menegaskan bahawa kenaikan mendadak ini meletakkan beban kewangan yang tidak adil kepada pengusaha hotel, terutamanya bajet hotel dan penginapan berskala kecil.

DBKK menggunakan kaedah pengiraan fi berdasarkan hasil pendapatan  hotel yang dibahagikan secara harian dan dibayar mengikut bulan. pendekatan  ini secara tidak langsung MENUKARKAN FI INI MENJADI CUKAI YANG BERUBAH-RUBAH, BUKANNYA KOS PENTADBIRAN TETAP. Kaedah ini menghukum hotel berdasarkan prestasi perniagaan mereka, mencetuskan ketidaktentuan kewangan yang menghalang pertumbuhan dan pelaburan dalam sektor perhotelan Kota Kinabalu.


ISU-ISU UTAMA YANG PERLU DISELESAIKAN SEGERA:

1. Pelaksanaan Tidak Adil Berbanding STRA

• Hotel berlesen mengenakan peraturan ketat dan cukai yang tinggi, manakala  Penginapan Sewa Jangka Masa Pendek (STRA) beroperasi tanpa kawalan dan fi lesen, menyebabkan bebanan tidak seimbang kepada pengusaha hotel yang sah.


• DBKK perlu melaksanakan langkah peraturan kepada  pengusaha STRA untuk memastikan persaingan adil dalam sektor penginapan.

• STRA juga perlu diharamkan di kawasan yang telah mempunyai hotel serta  memastikan hanya pembangunan hotel yang dibenarkan. Langkah  pengawalan STRA di seluruh Sabah perlu dikuatkuasakan segera bagi  mengekalkan keadilan dalam industri.


2. Kenaikan Fi Lesen Meletakkan Hotel dalam Kedudukan Tidak  Menguntungkan

• Kaedah pengiraan fi lesen oleh DBKK berdasarkan hasil pendapatan hotel  adalah tidak adil dan tidak mampan. Ia mengubah fi operasi kepada cukai  berubah-ubah, menyebabkan bebanan kos yang tidak menentu kepada pengusaha hotel.

• Hotel sudah pun membayar cukai pelancongan dan cukai operasi perniagaan,  menjadikan ia lebih berlebihan dan membebankan.

• Di negeri lain, fi lesen adalah tetap dan telus, tetapi model DBKK  mewujudkan suatu kaedah atau 'precedent' berbahaya yang boleh merebak ke seluruh negara, meningkatkan beban industri perhotelan di Malaysia.

3. Pendekatan Alternatif: Cukai Pelancongan Peringkat Negeri

• MYBHA mencadangkan cukai pelancongan peringkat negeri yang lebih telus,  stabil, dan diedarkan secara adil bagi menggantikan perubahan yang berubah ini.

• Dana daripada cukai ini boleh disalurkan kepada pembangunan pelancongan  Sabah, penambahbaikan infrastruktur, dan usaha pemasaran yang menguntungkan keseluruhan industri, bukan hanya pihak berkuasa 

• Model cukai pelancongan peringkat negeri boleh memastikan sumbangan  daripada hotel diurus dengan lebih adil dan digunakan untuk pembangunan industri secara menyeluruh.

4. Pelancongan Memberi Manfaat kepada Semua – Mengapa Hanya Hotel yang Menanggung Kos?

• Industri pelancongan bukan sahaja menguntungkan pengangkutan hotel, tetapi juga  restoran, perkhidmatan, kedai runcit, pengendali pelancongan, dan tarikan kebudayaan.

• Mengenakan fi lesen yang tinggi hanya kepada hotel akan menggalakkan  pelancong memilih STRA yang lebih murah dan tidak menarik. Ini akan   merugikan industri hotel berlesen, menyebabkan persaingan tidak adil, risiko  keselamatan, kehilangan pendapatan cukai, dan kawalan kualiti yang lemah dalam sektor hospitaliti Sabah.

• Sebaliknya, kerajaan perlu memastikan semua pihak dalam sektor pelancongan menyumbang secara adil kepada pembangunan industri


5. Melindungi Penginapan Mampu Milik untuk Pelancong Tempatan dan Golongan B40

• Bajet hotel memainkan peranan penting dalam menyediakan penginapan mampu milik kepada pelancong tempatan, golongan B40, dan profesional perniagaan.

• Kenaikan fi lesen secara mendadak akan menyebabkan kenaikan harga bilik, menjejaskan akses golongan berpendapatan rendah kepada penginapan berkemampuan.

• Ini boleh menghalang pertumbuhan pelancongan domestik, memberi kesan negatif kepada ekonomi tempatan dan perniagaan kecil yang bergantung kepada pelancong yang mengingati bajet.

• Penginapan di hotel bajet perlu kekal mampu milik dan berdaya saing untuk memastikan industri pelancongan dapat dinikmati oleh semua lapisan masyarakat.

RESPON TERHADAP KENYATAAN DATUK JOHN LO BERKENAAN KENAIKAN FI LESEN HOTEL DBKK

Rujuk:

https://www.dailyexpress.com.my/read/6004/objection-by-hotels-defies-logic-direct-internationalflights-since-1999-fille d-up-hotel-rooms-so-higher-lesen-feesjustified/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0RdeA1WKhbP94UFQuEAFKrM4T_CLG4vdu7AvfXJonBzWcIc35GlxxwnMU_aem_JjFnvMrKUFOL05dcMrpQeg

Kami mengambil maklum hujah berasaskan sejarah yang dikemukakan. Namun, landskap industri hospitaliti telah berubah secara drastik sejak era 1980-an dan 1990-an. Membandingkan keadaan terdahulu dengan situasi semasa tanpa mengubah asas dalam industri adalah tidak relevan dan tidak relevan mengelirukan.


Pada masa lalu, bilangan hotel adalah terhad, tiada ejen pelancongan dalam talian (OTA), tiada STRA yang tidak dikawal selia, dan persaingan dalam industri masih rendah. Peraturan ketika itu bertujuan menggalakkan pelaburan. Namun, hari ini, pasaran telah berubah sepenuhnya.


Peningkatan OTA dan STRA telah mengubah persaingan pasaran, menyebabkan ketidakseimbangan yang serius di mana hotel berlesen menanggung beban kos operasi dan kawal selia, manakala penginapan tidak berjaya beroperasi tanpa fi atau syarat ketat.


Hujah bahawa hotel telah menikmati kadar RM10 setiap bilik setiap tahun selama ini beberapa dekad penurunan realiti peningkatan kos operasi, cukai pelancongan, dan persaingan tidak sihat akibat STR Mencadangkan kenaikan fi lesen yang berubah-ubah tanpa mengambil kira cabaran industri sebenar adalah tidak wajar. Penyelesaian harus berpandukan keadaan semasa dan bukan perbandingan dengan zaman dahulu yang sudah tidak relevan.


MYBHA menekankan keperluan mendesak untuk peraturan yang lebih adil dan kawal selia ketat ke atas STRA bagi melindungi kelangsungan industri hospitaliti di Kota Kinabalu khasnya dan Sabah amnya.


TINDAKAN SEGERA DIPERLUKAN: PERBINCANGAN DENGAN DBKK DAN PIHAK BERKEPENTINGAN

MYBHA menuntut suatu perbincangan segera dengan DBKK bagi menyelesaikan isu ini sebelum keadaan menjadi lebih parah bagi industri hospitaliti.

“Kenaikan fi lesen hotel ini adalah tidak wajar, tidak adil, dan mengancam kelangsungan industri hotel bajet di Kota Kinabalu. Pada masa yang sama, kegagalan mengawal selia STRA dan OTA hanya memburukkan keadaan. Kami mendesak DBKK untuk bekerjasama dalam mencari penyelesaian yang adil dan saksama mampan.”

Sektor hospitaliti memainkan peranan penting dalam ekonomi Sabah, dan pengusaha hotel tidak boleh menanggung beban kewangan yang berlebihan. MYBHA menggesa DBKK untuk mengambil tindakan pembetulan segera bagi menyokong Industri Perhotelan bajet, menggalakkan persaingan adil, dan memastikan kelangsungan jangka panjang industri pelancongan dan perhotelan Kota Kinabalu.

Kami komited untuk memastikan industri perhotelan di Kota Kinabalu kekal adil, berdaya saing, dan berkembang secara mampan untuk kepentingan semua pihak dalam sektor pelancongan.

Comments