Kuala Lumpur, 13 Januari 2025 - Persatuan Hotel Bajet & Bisnes Malaysia (MyBHA) memberikan sokongan penuh terhadap kempen Tahun Melawat Malaysia (VMY) 2026, sebuah inisiatif serta agenda nasional yang penting untuk dipamerkan kekayaan budaya, keindahan semula jadi, dan kepelbagaian hospitaliti di Malaysia yang sememangnya terkenal di mata dunia. Sebagai salah satu pemain utama dalam industri pelancongan, MyBHA menekankan kepentingan kerjasama antara semua pihak berkepentingan untuk memastikan kejayaan kempen ini.
GKempen VMY2026 mesti memberi tumpuan kepada kepelbagaian warisan budaya dan tarikan ikonik di semua negeri di Malaysia, dengan memamerkan pelbagai jenis pakej pelancongan—daripada penginapan mewah bertaraf lima bintang hingga hotel dan bajet resort. Pendekatan menyeluruh ini bertujuan untuk meletakkan bajet.
Sebagai komitmen terhadap kempen ini, MyBHA menggesa semua agensi kerajaan dan kementerian untuk memainkan peranan aktif dalam membantu pemain industri serta bekerjasama rapat dengan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MoTAC) termasuk “Tourism Malaysia”. Adalah penting agar bukan sahaja pemain industri bersatu padu, tetapi kementerian, agensi kerajaan, dan pihak berkuasa tempatan juga menyelaraskan usaha mereka untuk memastikan kejayaan besar VMY2026.
MyBHA juga menegaskan bahawa manfaat daripada kempen VMY2026 perlu dikhususkan kepada pemain industri yang berdaftar dan berlesen sahaja. Ini memupuk pematuhan terhadap peraturan, sekaligus menjaga integriti sektor pelancongan Malaysia.
MyBHA turut menekankan pentingnya menyerlahkan produk pelancongan utama setiap negeri sebagai sebahagian daripada kempen ini. Dengan mempamerkan tarikan unik dan tawaran mahupun pakej bagi setiap negeri, kempen ini dapat menyampaikan gambaran yang benar-benar menyeluruh dan inklusif tentang potensi pelancongan Malaysia.
Selain itu, MyBHA menyokong keputusan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, Dato Sri Tiong King Sing, untuk melihat semula video promosi VMY2026. Keputusan ini menunjukkan komitmen kerajaan terhadap penyampaian imej Malaysia kepada Pelancong serta Masyarakat antarabangsa. “MyBHA menyokong sepenuhnya inisiatif ini kerana ia menekankan kepentingan pemasaran pelancongan yang berkesan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi dan memperkukuh diplomasi budaya. Kesediaan Menteri untuk berinteraksi secara langsung dengan pemain industri dan kebimbangan mereka menunjukkan kepimpinan yang tegas dan tegas berpandangan jauh, namun penting untuk melihat hasilnya.”
MyBHA turut berharap agar video promosi yang disemak semula dapat menggambarkan secara bijaksana masyarakat berbilang kaum di Malaysia, menonjolkan keharmonian dan perpaduan komuniti yang pelbagai serta cadangan agar bajet dimasukkan untuk memastikan Malaysia digambarkan sebagai destinasi yang mudah diakses oleh pelancong dari semua demografi.
Bagi memperkukuh kempen ini, MyBHA menggesa semua ahli untuk mengintegrasikan elemen penjenamaan VMY2026—seperti penggunaan logo, lagu rasmi, dan promosi bertema—ke dalam strategi pemasaran masing-masing. Selain itu, MyBHA turut menyarankan agar semua pekerja dilatih menggunakan modul Mesra Malaysia serta menerapkan semangat "Sayangi Malaysia" dalam menyambut kedatangan pelancong. Langkah koktif ini dijangka dapat memperluaskan jangkauan kempen dan meningkatkan pengaruhnya di tempatan serta antarabangsa.
“Sebagai suara indusri hotel bajet dan bisnes di Malaysia, kami komited untuk menyokong inisiatif yang memperkukuh sektor hospitaliti. VMY2026 memberi peluang unik kepada ahli-ahli kami untuk mempamerkan nilai dan daya tarikan bajet, yang merupakan komponen penting dalam ekosistem pelancongan Malaysia.
MyBHA tetap teguh dalam usaha memupuk industri pelancongan untuk berkembang maju, bekerjasama dengan pihak berkepentingan untuk mendorong pertumbuhan ekonomi industri dan memastikan pengalaman yang tidak dapat dicapai dilupakan untuk semua pelancong sempena VMY2026.
Website Persatuan Hotel Bajet Malaysia
https://mybha.org/
Comments
Post a Comment