PELANCARAN "ASIA SMART FARMING (ASF) " 2024 DI PICC

Putrajaya, Malaysia – 5 Jun 2024ABS Greentech Sdn Bhd dengan sukacitanya mengumumkan kejayaan pelancaran Asia Smart Farming (ASF) 2024 ke-2 . Pelancaran tersebut diadakan hari ini dari jam 9 pagi hingga 11 pagi di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC). Acara ini telah dirasmikan oleh Dato Syed Munshe Afdzaruddin, Pengerusi Penganjur Smart Farming 2024. Ini merupakan pelancaran kepada Persidangan dan Pameran Pertanian Pintar dan Keselamatan Makanan Asia ke-2, yang dijadualkan bermula pada 25-27 Oktober 2024 di PICC.


Pada Majlis ini ia telah dihadiri oleh pakar diplomatik, teknokrat, usahawan pertanian, pemasar pertanian, pemain industri, pakar teknologi dan petani muda keusahawanan. Acara ini mempromosikan amalan pertanian pintar tanpa toksin berbahaya yang berpotensi mengubah kaedah pertanian, membawa kepada hasil yang tinggi, kecekapan dan penggunaan yang lebih selamat.


Semasa acara "Smart Farming" yang pertama diadakan pada 2023, ABS Greentech Sdn. Bhd  telah menandatangani 11 memorandum persefahaman (MoU) dengan pelbagai pemain industri antarabangsa untuk membiayai projek dalam sektor pertanian pintar. R M Ravichandar, Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif ABS Greentech Sdn Bhd, mengumumkan komitmen untuk pembiayaan sebanyak RM550 juta bertujuan untuk menambah baik teknik pertanian pintar dan memupuk keselamatan makanan di Malaysia.

Dalam ASF 2024 yang akan berlansung tak lama lagi , ABS Greentech menjangka untuk menandatangani lebih banyak MOU dengan pemain industri antarabangsa untuk membiayai projek pertanian baharu akan datang.

 

Acara ASF 2024 akan mempamerkan kemajuan dalam pertanian pintar menggunakan Pengurusan Bersepadu, yang bebas daripada serangga dan pelagai perosak. ASF 2024 akan menyediakan "platform" yang kondusif untuk pakar teknologi, pemain industri, teknokrat dan jurubank untuk berkumpul. Acara ini akan membolehkan pembuat dasar dan pemain industri menjalankan analisis perbandingan teknologi pertanian Malaysia dengan teknologi pertanian negara jiran, dalam konteks meningkatkan keselamatan makanan dan mengharmonikan prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

Didalam ucapan alu-aluan oleh Dato Syed Munshe Afdzaruddin, Pengerusi Institut Penasihat ABS Greentech Sdn. Bhd. dan Pengerusi Asia Smart Farming & Food Security 2024 (ASF 2024), Beliau menyatakan, “Pelancaran hari istimewa Pertanian ini bertujuan untuk mengesahkan komitmen bersama kami untuk mengubah sektor pertanian menjadi aktiviti moden dan berteknologi tinggi. Ini selaras dengan Dasar Agro-Makanan Negara 2021-2030 (NAP 2.0) yang diperkenalkan oleh Kerajaan Malaysia, yang membayangkan sektor agromakanan yang teguh, berdaya tahan dan berteknologi tinggi untuk memacu pertumbuhan ekonomi, meningkatkan kesejahteraan rakyat, dan mengutamakan makanan dan keselamatan makanan.


Dato Syed Munshe Afdzaruddin juga menggalakkan supaya yang hadir dalam acara perasmian ini untuk bersama mempromosikan ASF 2024, dan menggesa pemain industri, penyedia teknologi dan pihak yang berminat dalam rangkaian tempatan dan antarabangsa untuk mereka menyertai sama ada sebagai peserta pameran atau peserta seminar. ABS Greentech, sebagai penganjur, yakin bahawa ASF 2024 akan menjadi platform yang berkesan untuk pihak yang berminat dalam industri pertanian bertukar pandangan dan pengalaman serta mempamerkan teknologi dan produk baharu dalam usaha mencapai hasil tinggi dan pengeluaran makanan yang selamat.

 

Mengenai ABS Greentech SDN BHD 

ABS Greentech Sdn Bhd ialah sebuah syarikat yang diperbadankan tempatan, yang mengkhusus dalam pembangunan dan pelaksanaan teknologi termaju untuk penyelesaian yang inovatif dan berkesan dalam pertanian pintar, tenaga boleh diperbaharui dan pemuliharaan alam sekitar. ABS Greentech menyediakan pelbagai perkhidmatan termasuk penyelesaian pertanian pintar (dari benih ke pasaran), penyelesaian tenaga suria, dan sistem pengurusan sisa-ke-kekayaan dengan kerjasama peneraju pasaran teknologi global seperti Priva Horticulture, Koppert Biological Systems, Rijk Zwaan, dan Loji Kuasa.

 

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi: 

Shiva Shanggari, Komunikasi Korporat, 

E-mel: infoasf@absgreentech.com 

atau hubungi di

 Talian : +6014 9652434


  Jadi Jangan Lepaskan Peluang  untuk Sertai kami di ASF 2024 di PICC dalam perjalanan ke arah masa depan yang lebih hijau dan sihat untuk pertanian di Asia.



Video Temubual bersama Media


Comments